Preview

Proceedings of the National Academy of Sciences of Belarus, Humanitarian Series

Advanced search

Studies of competitive abilities of the tourist market in branch of the sanatoria and health resorts

Abstract

Recently researchers have suggested a multidimensional and focused approach towards competitiveness investigations in tourism. There is lack of such adaptive methodical approaches for the sanatoria segment of tourist market despite the great role of the latter in the tourism industry of the post-Soviet countries. This paper addresses the appropriate methodical approach to investigate the sanatoria segment competitiveness. Specifics of the basic forms of competition typical for tourist industry have been analyzed for the health and wellness tourism. Process approaches to the definition of sanatoria segment competitiveness have been presented in the article. System of specific economic and managerial processes and sub-processes qualifies characteristics for the subject of inquiry.

About the Author

A. G. Traskevich
Белорусский государственный экономический университет
Belarus


References

1. Траскевич, А. Г. Организационно-экономические проблемы развития санаторно-курортного хозяйства Беларуси на этапе реформирования / А. Г. Траскевич // Молоді науковці - географічній науці: материалы Междунар. науч. конф., Киев, 24-25 окт. 2007 г. / Киевский национальный ун-т им. Т. Шевченко. - Киев, 2007. - С. 161-166.

2. Траскевич, А. Г. Понятие санаторно-курортного сегмента туристического рынка / А. Г. Траскевич // Новая экономика. - 2012. - № 1. - С. 134-142.

3. Cohen, М. Understanding the Global Spa Industry: Spa Mannagement / M. Cohen, G. Bodeker. - Oxford [etc.]: Elsevier, 2009. - 465 p.

4. Smith, М. Health and wellness tourism / M. Smith, L. Puczko. - Oxford [etc.]: Elsevier, 2009. - 400 p.

5. Muller, H. Wellness tourism: market analysis of a special health tourism segment and implications for the hotel industry // H. Muller, E. L. Kaufmann / J. of Vacation Marketing. - 2000. - Vol. 7, № 1. - P. 5-17.

6. Tabacchi, М. H. Current Research and Events in the Spa Industry / M. H. Tabacchi // Cornell Hospitality Quarterly. - 2010. -Vol. 51, № 1. - Р. 102-117.

7. Ветитнев, А. М. Сервисно-ориентированная концепция управления санаторно-курортными организациями в рыночных условиях: автореф. дис.. д-ра экон. наук: 08.00.05 / А. М. Ветитнев. - М., 2005. - 43 с.

8. Журавлев, В. В. Формирование системы управления качеством санаторно-курортного продукта: дис.. канд. экон. наук: 08.00.05 / В. В. Журавлев. - Сочи, 2003. - 132 л.

9. Талятов, А. И. Формирование предпринимательства в частном санаторном и туристическом комплексе: (на примере СЗФО): автореф. дис.. канд. экон. наук: 08.00.05 / А. И. Талятов; Балтийская акад. туризма и предпринимательства. -СПб., 2007. - 23 с.

10. Гасанова, Т. В. Эффективность и конкурентоспособность / Т. В. Гасанова. - Гомель: [б. и.], 2008. - 172 с.

11. Алиев, З. Т. Конкурентоспособность России в условиях глобализирующегося мира / З. Т. Алиев. - М.: [б. и.], 2009. - 180 с.

12. Философова, Т. Г. Конкуренция и конкурентоспособность: учеб. пособие для вузов по направлениям «Менеджмент» (080500), «Экономика» (080100) / Т. Г. Философова, В. А. Быков. - М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2007. - 271 с.

13. Фатхутдинов, р. А. Стратегический маркетинг: по экономическим специальностям и направлениям: учеб. для вузов / Р. А. Фатхутдинов. - СПб. [и др.]: Питер: Питер принт, 2006. - 346 с.

14. Чайникова, л. Н. Конкурентоспособность предприятия: учеб. пособие: по направлениям «Финансы», «Менеджмент» / Л. Н. Чайникова, В. Н. Чайников. - Тамбов: Изд-во ТГТУ, 2007. - 192 с.

15. Волонцевич, Е. Ф. Конкурентоспособность фирм: курс лекций для студентов специальности «Коммерч. деятельность» / Е. Ф. Волонцевич. - Минск: БГЭУ, 2003. - 103 с.

16. Конкурентоспособность национальной экономики. Внешняя торговля: состояние и перспективы / М. В. Мясникович [и др.]. - Минск: Право и экономика; Ин-т экономики, 2002. - 129 с.

17. Ritchie, J. R. B. The competitive destination: a sustainable tourism perspective. / J. R. B. Ritchie, G. I. Crouch. - Oxford: CABI, 2003. - 269 p.

18. Tikkanen, I. Maslow's hierarchy and food tourism in Finland: five cases / I. Tikkanen // British Food J. - 2007. - Vol. 109, № 9. - P. 721-734.

19. Wellness tourism and medical tourism: where do spas fit?: research report / Global spa summit; K. Johnston, L. Puczko, M. Smith, S. Ellis [Electronic resource]. - 2011. - Mode of access: http://www.globalspaandwellnesssummit.org/images/stories/pdf/ spas_wellness_medical_tourism_report_final.pdf. - Date of access: 20.08.2013.

20. Магомедов, Ш. Ш. Конкурентоспособность товаров: учеб. пособие / Ш. Ш. Магомедов. - М.: Дашков и К, 2003. - 293 с.

21. Кабушкин, Н. И. Управление гостиницами и ресторанами: учеб. пособие для студентов вузов по специальности «Экономика и управление туристской индустрией» / Н. И. Кабушкин. - Минск: БГЭУ, 2009. - 415, [1] с.


Review

Views: 638


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2524-2369 (Print)
ISSN 2524-2377 (Online)